Rytmus je pro nás nevyčerpatelnou studnicí energie a zároveň inspirací pro život i uměleckou tvorbu.

Zkoumání rytmu se intenzivně věnujeme už přes deset let. Většinou se tento výzkum odehrává na praktické rovině – kromě dýchání či chůze po ulici nás většinou můžete spatřit s djembe na zádech, za hradbou bicích nebo ve víru tance. Nedílnou součástí cesty každého bubeníka, tanečníka a rytmického facilitátora je také předávání nabytých znalostí a zkušeností dál. Ve chvíli, kdy společně s ostatními lidmi zažíváme radost z objevování skrytých zákoutí rytmů, často se dostavuje onen křehký pocit, že hudba je především o sdílení a rozmanitých možnostech komunikace mezi lidmi. Uvnitř rytmu má každý z nás opět možnost zakusit, jaké to je být ve správný čas na správném místě.

Tomáš Kerle

Tomáš Kerle

Hráč na klasickou bicí soupravu, basové bubny, djembe a rozmanité perkuse. Specializuje se na tradiční i moderní africké rytmy. Kromě hraní se intenzivně věnuje hudební a rytmické pedagogice, která je inspirována jak postupy evropských muzikoterapeutů, tak i intuitivní výukou západoafrických učitelů.

Bio - milníky

  • V letech 2004-2005 studoval na umělecké konzervatoři STSI Padang Panjang na Západní Sumatře (Indonésie) tradiční hudbu, bojové umění a divadlo.
  • 2008 dvouměsíční hudební stáž v Guineji-Conakry se zaměřením na djembe a basové bubny.
  • 2010 - 2011 studijní pobyt v Mali, kde se učil hře na basové bubny a balafon.
  • od roku 2011 vede webový komunitní portál afro.cz, který se věnuje propagaci africké hudby a tance v Česku.
  • 2013 tříměsíční hudebně-rytmický workshop pod vedením Hearn Gadboise (USA)
  • Pravidelně účastní rozmanitých bubenických a rytmických workshopů (Bubenické dílny v Pěčíně, Letní jazzová škola, Taketina atd.)

Učitelé a vlivy

Prvním učitelem, který jej uvedl do hry na djembe a basové bubny, byl Ephraim Goldin. Mezi jeho další učitele afrických rytmů patří například Janos Crecelius, Koungbanan Kondé, Lancei Kanté, Mansa Camio, Famoudou Konaté, Drissa Koné, Sega Cissé, Sedou Balou. Z moderních afrických stylů ho nejvíce oslovuje malijské blues, afrobeat a západoafrické pojetí funku v sedmdesátých letech minulého století. Co se týče bicí soupravy, nechává se inspirovat především těmito mistry: Tony Allen, Stanton Moore, Jeff Ballard, Luke Flowers, Danny Carey.

Kapely a projekty

Spoluzaložil kapely Pararingapatam, Marimba Mama, Ancient Groove a Barati Squad skládá hudbu k vystoupení taneční skupiny Firedance Company. V uplynulých letech spolupracoval s fireshow skupinami Pa-li-tchi a Firelovers. V poslední době se podílel například na hudebně-tanečně-divadelnímu projektu Jsi to, co vidíš - vidíš, to, co jsi pod vedením známé německé choreografky a tanečnice Nataschy Noack a také na projektu Báseň z kabelky z dílny choreografky a tanečnice Kateřiny Szymanské. Hudebně doprovází pravidelné lekce afrického tance (Akasha Markelová, Monika Rebcová aj.) a také africké hudebníky a tanečníky v rámci jejich workshopů (Daudet Grazai, Mohamed Bangoura, Omou Mariko, Drissa Koné). Od roku 2012 působí v mezinárodním projektu Allstar Refjúdží Band jako perkusista, v roce 2013 začíná hudebně spolupracovat s pražskými DJ's z Cabaret Manana.

„Každý rytmus v sobě obsahuje spirituální rozměr, který nás vede zpět ke kořenům a zároveň propojuje s tepem univerza. Bubeník se tak stává nositelem mocné energie, která jej přesahuje.“

Tereza Kerle

Tereza Kerle

Tanečnice, choreografka, perkusistka a performerka. Ve své tvorbě se zaměřuje na site-specific projekty, ve kterých propojuje hudbu, vizuální instalace, performance a tanec. V rámci kurzů a workshopů vyučuje africký i moderní tanec, hru na djembe a rovněž se věnuje zapojení terapeutických aspektů rytmu při práci s dětmi i dospělými.

Bio - milníky

  • Od roku 2003 vystupovala s ohnivě-taneční skupinou PaLiTchi.
  • Od roku 2004 se plně věnuje uměleckým činnostem (tanec, hudba, bojová umění), se kterými vystupuje v rámci různých projektů převážně v České republice, ale i v zahraničí.
  • V letech 2006 – 2008 absolvovala taneční hodiny v rámci studia KAT aP na pražské HAMU pod vedením Moniky Rebcové.
  • 2007 – 2008 vytvořila taneční choreografii pro muzikál “Antigona”, ve kterém také účinkovala
  • 2009 hudebně-taneční stáž v Guinée-Conakry (Afrika)
  • 2010 – 2011 hudebně-taneční stáž v Mali (Afrika)
  • 2012 studium DAMU/KALD – Site Specific – Divadelní tvorba v netradičních prostorech/performance

Učitelé tance

stáže Západní Afrika - Mohamed Cissé, Manana Cissé (členové souboru Les Ballets Africains), Tiguidanke Conde, Marjama Jakité, Issa Cissoko

dále: Monika Rebcová, Martha Moore/USA/, Javier Cura, Koffi Kôkô, Frank van de Ven, Ibu Partini, Lamin Guyée, Pape Ibrahia N´Diaye „Kaolack“, Michel Kouakou, Natasha Noack, Anette Hoffman, Nizoucha, Ken Mai, Murari /India – technika Banethi – stáže Indie 2002 a 2004/, Rafael Degar... a další...

Učitelé afrických rytmů a zpěvu

Drissa Koné (Mali), Sega Cissé (Mali), Koungbana Kondé (Guinea-Conakry), Lancei Kanté (Guinea-Conakry), Famoudou Konaté (Guinea-Conakry), Ephraim Goldin (Kanada), Janos Crecelius (Německo), Franki B. Frank (Německo), Mansa Camio (Guinea-Conakry), Sedou Balo (Mali)

Anita Daulne (Congo/Belgie) - africké polyfonie, Hana Pecková, Filip Gondolán, Pavla Forest, Iva Vostárková, Jana Koubková, Tellu Turkka, Ridina Ahmed letní jazzová dílna 2008 – konzervatoř Jaroslava Ježka: Aga Zaryan (PL), Winand Gábor (HU)

Projekty

Ve škole FireDance Company pak předává umění ohně v kombinaci s principy kontaktní improvizace, afrického tance a indického bojově-performativního umění Banethi. Hlavními tématy její tvorby jsou vědomí, transformace, čas a prostor, archetyp, mýtus, rituál, chůze a putování, identita, proces individuace, posvátná geometrie a osobní vztahy. Ve svých performancích překračuje hranice běžné reality, narušuje běžné situace nepochopitelnými iracionálními jevy. Ráda kombinuje nová média s médii archaickými, jako je například astrologie, tarot, náboženství, pohádky a jiné druhy archetypu.

Mistr vidí věci takové, jaké jsou, a nepokouší se je ovládat. Vidí, jak jdou vlasní cestou a spočívají ve středu kruhu.